Które opony wybrać?

Zimowe czy całoroczne - które opony wybrać? 

 


Zimowe, letnie czy może lepiej całoroczne? Wielu kierowców zadaje sobie pytanie jakie opony wybrać i czy faktycznie wymiana opon dwa razy do roku jest konieczna. Pogoda w naszym klimacie potrafi zaskoczyć i często zdarza się, że nawet w kwietniu pada śnieg. Pojawia się więc kolejny problem, kiedy zmieniać opony? O tym, jak często należy zmieniać opony i jak długo ich używać, słyszy się wiele różnych opinii. Tymczasem prawidłowe użytkowanie opon jest warunkiem bezpiecznej jazdy.

 

Jak jest różnica między oponami zimowymi a letnimi?

Opony zimowe mają głębszy bieżnik. Posiadają także zwiększoną ilość rowków i lameli. Dzięki temu mają lepszą przyczepność na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. Wzór  na oponie jest zwykle bardzo gęsty, dlatego śnieg i błoto nie pozostają na oponie, a woda jest lepiej odprowadzana. Opony zimowe są wykonane z elastycznej mieszanki co powoduje, że miękki bieżnik  ściera się szybciej w wysokich temperaturach, a opony szybciej się zużywają.  Korzystanie z opon zimowych latem jest więc zwykłym marnotrawstwem. Bieżnik  takiej opony zużywa się w szybkim tempie, a stabilność i przyczepność jest na bardzo niskim poziomie.

Opony  letnie wykonane są z mniej elastycznej mieszanki, która twardniejąc w niższych temperaturach powoduje, że opony tracąc przyczepność.  Specjalna gumowa mieszanka zapewnia letniej oponie doskonałą przyczepność i właściwości jezdne na suchej i mokrej drodze w wyższej temperaturze. Mieszanki z których wykonane są opony letnie są odporne na wysokie temperatury. Opony muszą być  dostatecznie twarde, aby szybko się nie ścierały. Opony letnie mają bardziej gładką budowę bieżnika z szerokimi rowkami, mniejsze opory toczenia, co powoduje większą oszczędność paliwa i mniejszy hałas.

 

klofta ubezpieczeniaO mnie

Nazywam się Maciej Klofta od ponad 20 lat działam w branży ubezpieczeniowej. Jestem specjalistą od ubezpieczeń komunikacyjnych, majątkowych, firmowych i życiowych.

Z zamiłowania aktywnie gram w golfa i jestem zaangażowanym działaczem Gorzowskiego Klubu Golfowego.Na co dzień pomagam innym w dbaniu o to co dla nich najważniejsze. Dzielę się tym co wiem i tym co mnie inspiruje. Na moim blogu znajdziesz darmowe narzędzia i materiały, które ułatwią Twoje codzienne życie.

Musisz przeczytać

opalanie

Czym jest czerniak?

Czym jest czerniak?   Pomimo tego, że moda na opalanie minęła, od lat obserwuje się stały wzrost zachorowania na czerniaka. W ciągu ostatnich 30 lat liczba chorych wzrosła o 300 …

0 komentarzy
PZU Komfort

PZU assistance

PZU assistance – dlaczego warto?   Ubezpieczenie assistance należy do grupy ubezpieczeń dobrowolnych. Auto Assistance zazwyczaj występuje w kilku różnych wariantach – podstawowym oraz rozszerzonych. Dlatego można dopasować zakres ochrony …

0 komentarzy
depresja

Depresja – choroba duszy

Depresja – choroba duszy   Depresja to choroba, która może dotknąć każdego z nas niezależnie od wieku. Z danych Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że depresja to drugi najpoważniejszy problem zdrowotny …

0 komentarzy
Ubezpieczenie opon

Opony całoroczne?

Opona całoroczna (wielosezonowa) musi mieć świetne właściwości jezdne zarówno zimą, jak i latem. Opona taka powinna poradzić sobie i w błocie pośniegowym i podczas wiosennej mżawki. Opony całoroczne stanowią więc kompromis między oponą letnią a zimową. Opona wielosezonowa posiada mniej lamel niż opona zimowa (gorzej poradzi sobie na śniegu). Cechą charakterystyczną i wspólną takich opon jest twardsza niż zimowa mieszanka gumowa.

Nowoczesne opony całoroczne są w stanie w niektórych warunkach pogodowych dorównać oponom sezonowym. Parametry hamowania opon całorocznych są lepsze niż letnich, a różnica między oponami zimowymi a całorocznymi nie jest już tak znaczna jak kiedyś (w warunkach zimowych). Jednak ogumienie całoroczne nie jest w stanie zachować optymalnych właściwości w skrajnych warunkach pogodowych oraz przy bardzo agresywnej jeździe kierowcy.

 

Ubezpieczenie opon

Dla kogo opony całoroczne? 

Opony wielosezonowe na pewno nie są dla każdego. Wybór opon zależy od wymagań kierowcy, ale  przede wszystkim od sposobu użytkowania auta. Wiele zależy od stylu jazdy kierowcy, rodzaju dróg i długości pokonywanych tras.

Ogumienie wielosezonowe będą sprawdzały się przede wszystkim u kierowców ,których charakteryzuje spokojny styl jazdy, a roczny przebieg samochodu oscyluje w granicach 10 tysięcy kilometrów. Z uwagi na swój uniwersalny charakter opony całoroczne sprawdzą się przede wszystkim podczas jazdy w mieście, gdzie osiągane są nieduże prędkości, a podczas zimy drogi są odśnieżane i posypywane.

Kierowcy jeżdżący bardzo dużo, przede wszystkim po autostradach i drogach szybkiego ruchu, nie oszczędzający swojego auta powinni zrezygnować z zakupu opon całorocznych. Ich trwałość określa się na około 50-60 tysięcy kilometrów, więc wymiana wypadałaby średnio co dwa sezony a to spory wydatek.

Opony całoroczne są więc alternatywą dla osób mieszkających w umiarkowanym klimacie i poruszających się głównie po mieście.

Ubezpieczenie opony

Wymieniając opony zwrócić przede wszystkim uwagę na aspekt bezpieczeństwa. W momencie gdy opony przestają nadawać się do jazdy, należy wymienić je na nowe. Przekładanie opon pomiędzy przednią a tylną osią jest możliwe tylko do czasu, w którym bieżnik jest wystarczająco wysoki. W przypadku opon zimowych zaleca się co najmniej 4 mm bieżnika. W przypadku opon całorocznych warto zachować większą wartość.

Pamiętaj również o tym,że możesz  dodatkowo ubezpieczyć opony swojego samochodu bez względu na to czy są zimowe,letnie czy całoroczne. Szkoda z dodatkowego ubezpieczenia opon nie obciąża przebiegu ubezpieczenia w AC (nie tracisz zniżek).

Znajdziesz mnie:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.